Vocabulari

Montura enllaç entre la càmera i l'objectiu.

Diafragma - làmines que s'obren i tanquen per controlar la quantitat de llum, representada pels números f.

Escala de profunditat de camp l'apertura determina la profunditat de camp; com més petita l'obertura del diafragma més gran és la profunditat de camp.

Distància d'enfocament ajuda a determinar les parts enfocades/desenfocades depenent de la distància de l'objecte i de la profunditat de camp.


Anella d'enfocament - regula el desplaçament de les lents.

Enquadrament Les càmeres capturen imatges amb uns límits establerts, generalment, de forma rectangular. La selecció doncs, ve limitada per un marc, que també limita la nostra visió en el moment de fer la captació i decidir què és allò que fem sortir dins d'ell, on posem els límits.


Fora de camp és una selecció d'un espai concret de la realitat visible. Al mirar una fotografia nosaltres sabem que, més enllà dels seus límits, allò que nosaltres veiem té una continuïtat. Anomenem fora de camp a aquest espai que hi ha més enllà del marc de la imatge, allò que no veiem però que suposem i imaginem.

Composició - determina com estaran ordenats els elements capturats, la seva ubicació dins del marc de la imatges i la relació i espais que hi ha entre ells.
Punt de vista determina la posició en horitzontal i vertical respecte a allò que fotografiem.
Pla frontal: quan s'està situat just davant i a la mateixa alçada de l'element fotografiat.
Pla tres quarts: quan s'agafa a l'element una mica de costat.
Perfil: quan se l'agafa pel lateral.
Picat: quan el punt de vista de la càmera és superior al de l'element fotografiat.
Contrapicat: quan el punt de vista és inferior al de l'element fotografiat.
Vista d'ocell: quan el punt de vista és quasi o completament zenital.
Plans - distància de la càmera respecte allò fotografiat
Pla detall: Mostra un objecte o part d'un objecte. Normalment s'incorpora com a pla d'inserció dins d'una narració.
Primeríssim pla: Mostra una part del rostre o del cos d'una persona. Potencia el valor dramàtic. del pla.
Primer pla: Presenta el rostre sencer o com a molt amb l'espatlla. És un pla molt expressiu, psicològic i dramàtic.
Pla mitjà: Presenta la persona tallada per la cintura, és a dir, de mig cos en amunt. Interessa la reacció del personatge davant una realitat.
Pla tres quarts o americà: Els límits superior i inferior coincideixen amb el cap i els genolls de la persona. És un enquadrament molt cinematogràfic, que s'utilitzava sobretot als westerns per oferir la cara i el revòlver de l'actor.
Pla sencer: Els límits inferior i superior de la pantalla coincideixen amb el cap i els peus d'un o dos personatges. Interessa l'acció
Pla conjunt: Abraça un petit grup de persones. Interessa l'acció. La persona queda encaixada dins un espai, però amb prou marge de moviment.
Pla general: Mostra un escenari ampli en el que s'incorpora una persona o grup de persones que ocupa un terç o una quarta part de l'enquadrament.
Gran pla general i panoràmica: Mostra un gran paisatge o una multitud. L'entorn és més important que la persona. Normalment té valor descriptiu, però pot adquirir un valor dramàtic quan es pretén destacar la petitesa d'un ésser en una multitud o enfront de la natura.

Cristal·lí = Lents
Iris = Diafragma
Retina = Pel·lícula
Profunditat de camp o enfocament - l'enfocament permet captar les imatges nítidament, fent que els contorns dels elements, la incidència de la llum i les gradacions tonals quedin clarament definits. Parlem de profunditat de camp quan ens referim a l'espai que en profunditat queda enfocat en la imatge.

Càmera estenopeica - consisteix en: una caixa estancada de llum, amb un únic forat centrat i molt petit de llum, i un material fotosensible.

No hay comentarios:

Publicar un comentario